Minibusy elektryczne podbijają Zieloną Górę – nie tylko jako wygodne i ekologiczne rozwiązanie komunikacyjne, ale też jako skuteczne narzędzie rozwoju transportu publicznego w trudno dostępnych częściach miasta. Po sukcesie pierwszej linii, miasto zdecydowało się na zakup kolejnych pojazdów marki Karsan, zapowiadając jednocześnie dalszą rozbudowę siatki połączeń i ambitny plan wprowadzenia bezpłatnej komunikacji do 2028 roku.
W przetargu ogłoszonym przez Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze na dostawę trzech niskopodłogowych autobusów klasy MINI o napędzie elektrycznym wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyła ją warszawska firma Kinetik Sp. z o.o., proponując dostawę pojazdów za 5 339 430 zł brutto. Tymczasem budżet przewidziany przez MZK na realizację tego zamówienia wynosił 4 241 550,45 zł brutto, a więc o ponad milion złotych mniej.
Mimo znacznego przekroczenia zakładanego budżetu, MZK zdecydowało się na podpisanie umowy z oferentem, dokładając brakującą kwotę. Zakup autobusów będzie współfinansowany ze środków unijnych w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021–2027”, w ramach projektu „Rozbudowa niskoemisyjnego systemu komunikacji publicznej na obszarze funkcjonalnym Zielonej Góry”.
Zgodnie ze specyfikacją przetargu, pojazdy mają mieć długość do 6,5 metra, zapewniać minimum 19 miejsc pasażerskich, a ich zasięg na jednym ładowaniu powinien wynosić co najmniej 180 km w warunkach SORT-2. Pojazdy muszą być kompatybilne z istniejącą infrastrukturą ładowania w zajezdni MZK, wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system rekuperacji i odpowiedni poziom pojemności baterii (min. 85 kWh). Umowa przewiduje również przeszkolenie personelu oraz świadczenie usług serwisowych po zakończeniu okresu gwarancji przez kolejne 7 lat.
Więcej na temat przetargu pisaliśmy
TUTAJ.
Podpisanie umowyMinibusy są hitem miejskiego przewoźnika, który nie zasypia gruszek w popiele i na życzenie pasażerów sprowadza kolejne trzy sztuki. Wczoraj umowę na dostarczenie pojazdów marki Karsan z firmą Kinetik z Warszawy, podpisał Jarosław Flakowski, zastępca prezydenta miasta.
– Rozwój miejskiej komunikacji to jeden z filarów programu wyborczego prezydenta Marcina Pabierowskiego – podkreślił Jarosław Flakowski. I dodał:
– Docelowo do 2028 r. planujemy bezpłatną komunikację publiczną w mieście dla wszystkich Zielonogórzan. Przy okazji poinformuję, że w maju ukazał się nowy ranking miast średnich. Znaleźliśmy się w pierwszej dziesiątce, punkty zebraliśmy m.in. za dostępność komunikacyjną miasta, dobre warunki do inwestowania i coraz lepszą infrastrukturę drogową. Nasze miasto goni czołówkę tego rankingu, do końca pierwszej kadencji prezydenta Pabierowskiego chcemy doścignąć Szczecin.
Jak tłumaczył Flakowski, nowe autobusy pozwolą na skomunikowanie kolejnych części miasta. To miejsca trudno dostępne z uwagi na wąskie uliczki, jednak dzięki kompaktowemu rozmiarowi pojazdów da się ominąć te przeszkody architektoniczne. Ponadto minibusy są ciche i ekologiczne (brak spalin). Elektryczne pojazdy mają sześć metrów długości i mogą przewieźć 21 pasażerów. Na jednym ładowaniu pokonają około 180 kilometrów.
– Planujemy rozszerzyć siatkę połączeń, nasze autobusy wjadą na kolejne osiedla – zapowiedział Robert Karwacki, prezes MZK. – Po długich analizach postanowiliśmy, że kolejna linia połączy centrum przesiadkowe z Doliną Zieloną, ul. Szwajcarską i zakończy podróż przy ośrodkach sportowych przy ul. Amelii. Dzięki temu dowieziemy dzieci na zajęcia. Drugi minibus obsłuży teren szpitala uniwersyteckiego.
Minibusy obsłużą też Campus A Uniwersytetu Zielonogórskiego przy ul. Szafrana i Raculkę (wjadą w głąb osiedla) i stamtąd przez os. Śląskie dojadą do pętli na os. Mazurskim. W planach jest kurs do przysiółka Stożne.
– Bardzo się cieszę, że jesteśmy w Zielonej Górze. Współpraca z MZK jest dla nas ważna. Miasto wdraża najnowocześniejsze rozwiązania w transporcie publicznym. Do końca roku dostarczymy autobusy – przekonywał Slaven Vrhovski, członek zarządu firmy Kinetik.
Piotr Bewziuk, dyrektor sprzedaży firmy podkreślił z kolei, że Zielona Góra jest wizytówką nowoczesnej, ekologicznej komunikacji.
Miasto pozyskało pieniądze na autobusy z projektu „Rozbudowa niskoemisyjnego systemu komunikacji publicznej na obszarze funkcjonalnym Zielonej Góry” z programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027. Ponadto w ramach tego samego zadania miasto zakupi trzy stacje ładowania autobusów elektrycznych (do połowy 2029 r.) i osiem pojazdów przegubowych. Całkowita wartość projektu to 37 mln 470 tys. zł.
Od grudnia 2023 r. w mieście działa linia minibusowa 101, łącząca Dworzec Główny (wybrane kursy z parkingu przy Palmiarni) z os. Słowackiego oraz ulicami Morelową i Stromą. Trasę obsługują autobusy marki Karsan. Linia okazała się strzałem w dziesiątkę, codziennie korzysta z niej około 1000 pasażerów. W lipcu 2024 r. miejski przewoźnik wprowadził zmiany, kursy kończą się przy centrum przesiadkowym, a parking przy Palmiarni jest obsługiwany tylko w godzinach szczytu.